Niet alleen de biologische ontwikkeling, maar juist ook de interactie met de omgeving maakt dat kinderen mechanismen ontwikkelen die hen helpen om zich staande te houden in de wereld. Deze mechanismen hebben dus vaak een belangrijke functie, maar soms kunnen ze de ontwikkeling ook in de weg staan. Het streven is om een kind en diens brede context bewust te maken van de sterke en minder sterke kanten, de eigen grenzen en de behoeften. Hier grip op krijgen draagt bij aan de motivatie en de ruggensteun die een kind nodig heeft om ontwikkelprocessen aan te gaan.
Afhankelijk van de leeftijd en de hulpvraag zou een traject de volgende elementen in zich kunnen dragen:
• Intake
• Ontwikkelingsanamnese
• Intelligentieonderzoek
• Psychologisch onderzoek
• (Gedrags)observatie binnen de relevante context
• Adviesgesprek
• Psycho-educatie
• Behandeling kind
• Ouderbegeleiding
Als vanzelfsprekend ben ik laagdrempelig beschikbaar om aan te sluiten bij intercollegiaal overleg. De mogelijkheid tot consultaties met aanvullende disciplines in de regio zorgt voor korte lijntjes in de beeldvorming en een groter aanbod van passende behandelopties.
NB. Wanneer de hulpvraag is gericht op het stellen van een DSM-V diagnose of wanneer er sprake is van specialistische of multi problematiek, dan verwijs ik je graag door naar meer passende hulpverlening binnen een netwerk van betrouwbare hulpverleners in de regio.