De impact van visuele waarnemingsproblematiek
De visuele waarneming speelt een centrale rol in hoe we de wereld om ons heen beleven en begrijpen. Visuele informatie wordt via de ogen in het brein verwerkt en vormt daarmee een belangrijke basis voor een groot aantal cognitieve, executieve en metacognitieve processen (zie afbeelding Emiel van Doorn / StiBCO).
Informatierijke input: Visuele waarneming leidt een enorme hoeveelheid informatie naar onze hersenen. Bijvoorbeeld over de vormen, kleuren, bewegingen en locaties van objecten en mensen in onze omgeving.
Oriëntatie en navigatie: Het maakt het mogelijk om onze positie in de ruimte te kunnen inschatten. Het helpt bij het beoordelen van afstanden, het herkennen van routes en het vermijden van obstakels.
Objectherkenning: Visuele waarneming stelt ons in staat om objecten te herkennen, van de gezichten van onze dierbaren tot het voedsel op ons bord.
Sociale interactie: Het ondersteunt het vermogen om gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal te lezen en te interpreteren. Dit is essentieel voor menselijke interactie en communicatie.
Probleemoplossing: Visuele waarneming helpt bij het oplossen van problemen en het nemen van beslissingen, zoals het identificeren van een passende strategie om een taak uit te voeren.
Wanneer de oogfunctie of oogsamenwerking niet optimaal is, kan dit klachten geven die lees-, aandachts- of gedragsproblematiek doet vermoeden. Soms valt alleen een tragere verwerkingssnelheid op. Immers, als een kind al een heel leven met de (subtiele) visuele beperking leeft, hoeft het zelf geen actief visueel probleem te ervaren. Het is daarom extra belangrijk dat de omgeving hier alert op is.
Worden onderstaande symptomen gesignaleerd, dan neem ik een mogelijk afwijkende visuele informatieverwerking mee als hypothese en zoek ik de multidisciplinaire samenwerking op voor een bredere beeldvorming. De impact van een relatief klein probleem in de (visuele) waarneming kan groter zijn dan je wellicht zou vermoeden, waarbij passende ondersteuning noodzakelijk is.
• Concentratie- en gedragsproblemen
• Omdraaien van cijfers, letters of woorden
• Langzaam spellend en radend lezen
• Moeilijkheden met begrijpend lezen
• Overslaan van letters, woorden of regels
• Samentrekken van letters van verschillende woorden tot een nieuw woord
• Een slordig handschrift
• Oog-hand coördinatieproblemen
• Hoofdpijn, vermoeidheid, nek- en/of rugklachten
• Branderige, jeukende of tranende ogen bij visuele inspanning
• Overgevoeligheid voor geluid of andere zintuigen
NB. Voor alle onderzoekstrajecten bij Vic Orthopedagogiek geldt dat er beschrijvende diagnostiek plaatsvindt. Wanneer de hulpvraag is gericht op het stellen van een DSM-V diagnose of wanneer er sprake is van specialistische of multi problematiek, dan verwijs ik je graag door naar meer passende hulpverlening binnen een netwerk van betrouwbare hulpverleners in de regio.